Szükségünk van-e programozóra első saját weboldalunkhoz?

„Hogyan születik a weboldal?” posztsorozatunkban úgy beszélünk a témáról, hogy bárki megértse, és a tanácsainkat követve mindenki megkímélheti magát a felesleges kiadásoktól. A korábbi részek elérhetőek itt.

Miután lefoglaltuk a vágyott domain nevet, és előfizettünk egy tárhelyszolgáltatásra, egy lépéssel közelebb kerültünk ahhoz, hogy saját weboldalunk vagy webshopunk legyen. Sokan sajnos meg is torpannak itt, mert nem tudják, hogyan tovább. Tényleg ez a helyzet, nekünk is számtalan előfizetőnk van, akiknél itt állt le a folyamat. 

Ugyanis a következő lépés sok bizonytalanságot kelt, sok kérdést vet fel. Kell majd keresni egy fejlesztőt? Kell dizájner? Mit írjunk a weboldalra? Álljunk neki megtanulni, hogyan kell összerakni egy weboldalt, vagy fizessünk elő egy havidíjas szolgáltatásra, ahol mindezt nagyon egyszerűen össze lehet legózni? A lehetőségek és a bizonytalanság súlya alatt sokan leblokkolnak, és félreteszik álmaik projektjét. 

Mi most megpróbálunk segíteni ebben.

Első körben zárjuk ki a képletből a havidíjért weboldalt kínáló szolgáltatókat. Eleinte jó ötletnek tűnik, hogy olcsó beszállási összegért egyszerűen legyen pofás oldalunk, de ha ezt az oldalt csak béreljük, nagyon gyorsan felesleges költségekbe verjük magunkat. Pár év múlva ugyanis úgysem ússzuk meg a saját fejlesztést, és megint ott leszünk az elején.

A saját weblap fejlesztéshez, ha van rááldozható pénzünk, illetve fontos a professzionális imidzs közvetítése a látogatók felé, az alábbi alvállalkozókra lesz szükség:

1. Szövegíró, más néven copywriter, aki jó esetben beleszól a UX-ba is, vagyis hogy az egyes aloldalak milyen sorrendben kövessék egymást, és honnan hová juthat el a látogató (a legjobb, ha a dizájnerrel közösen végzik el ezt a feladatot). Neki át kell adnunk a magunk által összeírt tartalomtervet, vagyis mindent, amit el szeretnénk mondani magunkról és a termékünkről vagy szolgáltatásunkról.

2. Dizájner vagy grafikus, aki megtervezi a logónkat, az arculatunkat, a nekünk megfelelő színeket, képeket. 

3. Webfejlesztő, programozó, aki mindezt összerakja nekünk weboldallá.

Ez nem mindig jelent három különböző személyt, lehet találni olyan dizájnert vagy szövegírót, aki képes összerakni egy oldalt.

Na de mi van, ha nem szeretnénk ennyit költeni? Van olcsóbb út is, továbbiakban ezzel folytatjuk.

A jó hír, hogy ha van tárhely előfizetésünk, az ottani rendszerben lehetőségünk van feltelepíteni tartalomkezelő rendszereket, mint például a WordPress vagy a Drupal. Ezt úgy képzeljük el, mintha egy új laptopra feltelepítenénk egy operációs rendszert: még mindig nem tudunk semmi értelmeset csinálni, de már megvan az elvi lehetőség rá. Még mindig nincs weboldalunk, de már fent van egy rendszer, ami elvileg meg tudja oldani a feladatot anélkül, hogy tőlünk várna el bármilyen programozási feladatot. innentől az egész feladat különféle gombok nyomogatására redukálódik.

Mi úgy látjuk, a WordPress a legnépszerűbb rendszer, általában ezzel indul mindenki, így a továbbiakban ezzel megyünk tovább. Fontos, hogy jól lássuk ezt az állapotot, mert innentől két belépési irányunk van.

1. cPanel vagy Directadmin - Ezzel érjük el a tárhelyünk, szerver beállításait, tehát itt lehet olyasmiket állítani, hogy milyen email-címünk legyen, kiknek engedélyezünk belépést, milyen adatbázisaink vannak, mennyi szabad helyünk maradt a tárhelyből stb.

2. WordPress - Ezzel érjük el a weboldalt, blogot, webshopot. Itt tudjuk átállítani a tartalmat, állítani az oldalunk kinézetét, vagy feltelepíteni olyan kiegészítőket, amikkel fizetést intézhetünk az oldalunkon keresztül, hírleveleket küldhetünk ki, kérhetünk a GDPR-nak megfelelő beállításokat. 

A cPanelben találjuk tehát a WordPress Manager lehetőséget, ahol az adott domainekre egy gombnyomással feltelepíthetjük a legfrissebb WordPresst (ha bizonytalanok vagyunk, kérjük meg a szolgáltatónkat, hogy telepítse fel nekünk).

Miután ez megvan, általában az oldalunk_neve.hu/wp-admin/ helyen be tudunk lépni a WordPress rendszerbe, és innentől ebben az adminban tudjuk beállítani, hogyan nézzen ki az oldalunk (Megjelenés menüpont), és tehetünk ki rá mindig friss tartalmat (az Oldalak menüpontnál az aloldalak és a főoldal tartalmát szerkeszthetjük, a Bejegyzés menüpontnál a blogunk tartalmát frissíthetjük új posztokkal – ha van ilyenünk).

Az első feladatunk az oldal kinézetének kiválasztása lesz. Vannak elérhető ingyenes témák, de nagyon javasolt, hogy válasszunk ki egy dizájner által összeállított kinézetet, és akár fizessünk érte 20-50 dollárt (mi a https://themeforest.net/category/wordpress oldalt szeretjük legjobban), majd telepítsük fel a Megjelenés menüpont alatt. Ekkor előre beállított, tényleg jól kinéző aloldalakat is kapunk, amiknél már csak a szövegeket és képeket kell cserélnünk, ez már tényleg olyan feladat, amit laikusként is gyorsan megtanulunk ebben az átlátható szerkesztőben.

Ha a logónk profi terveztetésére nincs pénzünk, kereshetünk egy vagy két szép betűtípust, amit megvásárolva szöveges logót szerkeszthetünk magunknak akár egy ingyenes képszerkesztőben. Vannak ingyenes vagy olcsó logókészítő oldalak is, ahol egyszerű grafikai megoldásokat kínálnak olcsón (írjuk be a keresőbe, hogy „logo maker”). Ezt feltöltve a fejlécbe már meg is vagyunk a legfontosabb arculati elemmel. Nem lesz olyan szép, mint ha grafikus készítette volna, de el tudunk vele indulni.

Amikor belépünk a WordPress főoldalra, az esetleges problémákat egyből kiírja nekünk felülre a rendszer. Ezeket próbáljuk megoldani - lehet, hogy bővítményeket kell telepíteni, vagy frissíteni a WordPresst, a letöltött sablont vagy mást. Lehet, hogy a PHP verzió frissítését kérik vagy az SSL tanúsítványt kell beállítani – ezekben lehet, hogy a tárhelyszolgáltató is tud segíteni. 

De lényeg, hogy miután összeraktunk egy nekünk tetsző weboldalt, akkor a munka nagy részén túl vagyunk. 

Ekkor óradíj alapon megkérhetünk egy fejlesztőt, hogy a kompatibilitási hibákat, problémákat, vagy esetleg a kinézetben jelentkező anomáliákat orvosolja (ő bele tud írni a kódba, ami képes egyedi kinézeteket, igazításokat eszközölni az oldalon). Megkérhetünk egy szövegírót is, nézze át a szövegünket, és esetleg írja át úgy, hogy hatásosabb legyen. 

Ezek a költségek így már töredékei lesznek az eredeti büdzsének, igaz, ez meg is fog azért látszódni a weboldalunkon. Csak azt akartuk megmutatni, hogy nem kell megijedni saját webes arculatunk kialakításának ettől a részétől sem. Ha pedig időközben elakadunk, vagy megmutatjuk az ismerőseinknek, és a visszajelzések vegyesek, még mindig kérhetünk segítséget szakembertől. 

De ha nem kezdjük el soha, akkor soha nem is érünk a végére.

Előző posztjainkban a domainfoglalásról és a tárhelyszolgáltató kiválasztásáról volt szó. A következő részekben beszélünk a dizájner és a szövegíró feladatáról (ebben a posztban csak érintőlegesen írtunk róla), majd végigvesszük, milyen feladatok adódnak még a weboldalunkkal, miután az már készen van. 

2023.09.19.

Kérdése van? Hivjon minket bizalommal!

A nap 24 órájában elérhetőek vagyunk, hogy válaszoljunk kérdéseire és tanácsot adjunk szolgáltatásainkhoz.

+36 20 340 3333

Elérhetőségeink

ZeroTime Services
2013 Pomáz, Mikszáth Kálmán utca 36/4
[email protected]
Adószám: 23386031-2-13
B.sz.: 11600006-00000000-48694782
EU Adószám: HU23386031
Cégjegyzék szám: 13-09-147733

Hibabejelentés

E-mail: [email protected]
Web: Hibajegy nyitása
Telefon: +36 20 340 3333

Adatközpont

Szervereink a Drávanet adatközpontjaiban kerültek elhelyezésre.
Adatkezelés adatvédelmi nyilvántartásba vételhez használható címek:
Budapest 1132, Victor Hugo utca 18-22.
Budapest 1138, Váci út 188.