Hogyan lehetünk biztosak benne, hogy jó szolgáltatót válaszunk? A rövid válaszunk természetesen az, hogy ha minket választasz, biztos lehetsz, és kész.
A hosszú válaszunk ennél sokkal érdekesebb. És ígérjük, nem állítjuk benne azt, hogy az ár nem számít, csak a minőség. Az ár nagyon is számít.
És megpróbáljuk benne kikerülni a túl nehéz fogalmakat. Úgyhogy először is vegyük az exponenciális eloszlású változó eloszlásfüggvényét.
(Csak vicceltünk.)
A fenti görbét korábban már vizsgáltuk, jól megmutatja, hogy mi történik, ha a hosztingpiacon hajlandóak vagyunk minél több pénzt kifizetni (X tengely) „ugyanazért” a szolgáltatásért. A kapott szolgáltatás minősége (Y tengely) eleinte nagyon nagy mértékben nő akkor, ha nem a legolcsóbbakat választjuk, akik sokszor rossz minőségű szervereket, megbízhatatlan környezetben, alacsony biztonság mellett tudják biztosítani a rendelkezésre állást. Amire nem is vállalnak garanciát.
Ahogy egyre többet fizetünk ki, a minőség egyre nő, azonban egy bizonyos összeg felett már csak azoknak éri meg a plusz befektetés, akik számára egy óra leállás a weboldalon is nagy bevételkieséssel jár (bár ezek az ügyfelek nem tárhelyet, hanem VPS-t vagy dedikált szervereket használnak, ám a görbe alakja azok esetében is hasonló).
És míg a domain név lefoglalásánál szinte mindegy, mely regisztrátort válasszuk, egy tárhely esetében ennél sokkal körültekintőbbnek kell lenni. És nem muszáj ott előfizetni tárhelyre, ahol a domaint lefoglaltuk (a domain maradhat máshol, de könnyen át is vihetjük azokat más szolgáltatóhoz).
Az ebben a témában írt korábbi posztunkban azt javasoltuk, hogy nézzük meg jobban a szolgáltatót, vizsgáljuk meg az ÁSZF-et, a referenciáit, de úgy tapasztaltuk, hogy ez nem volt elég segítség nektek. A legtöbben nem tudják, mit kell kérdezni egy szolgáltatótól ahhoz, hogy megbizonyosodjunk arról, megbízhatunk-e bennük. Így most összeszedtük a legfontosabb kérdéseket.
A tárhely esetében, ha nincs még nagy tapasztalatunk, első körben az alábbi kérdéseket érdemes feltenni:
– Magas rendelkezésre állást biztosítani képes szerverteremben találhatóak a szerverek (többszörös árambetáplálás és internetelérés, UPS és dízelagregát, biztonságos hűtés)? Ezekkel biztosítható, hogy az oldalunk szinte mindig elérhető legyen, egész évben.
– Magas minőségűek ezek a szerverek, professzionális alkatrészekből rakták össze őket? A weboldal sebessége kulcsfontosságú a felhasználói élmény és a keresőmotor-optimizálás (SEO) szempontjából is. Valahol még merevlemezt, valahol SSD-t használnak, de még ez utóbbiból sem mindegy, melyiket teszik a szerverbe, nagy különbségek vannak írási és olvasási sebességben.
– Gyorsan reagálni képes, készséges az ügyfélszolgálat, aminek elsődleges érdeke az előfizetők problémáinak megoldása?
– Egy egyszerű és intuitív kezelőfelület jelentősen megkönnyíti a tárhelyszolgáltatás adminisztrációját. Vajon könnyen elérhetőek a beállítások, amik segítségével saját igényeinkre alakíthatjuk a tárhelyünket?
Ha pedig egy picit előre gondolkozunk, és megelőlegezzük magunknak a bizalmat, akkor gondolnunk kell erre is:
– Vajon skálázhatóság szempontjából mennyire megfelelő a szolgáltató gépparkja? Ha később több erőforrásra lesz szükségem, akár több lokáción szeretném elosztani az erőforrásokat, több szerverrel, tudják követni a növekedésemet? (Költözni elég macerás tud lenni, jobb, ha már az elején jól választunk).
A ZTS elkötelezett a minőség, a biztonság és a partnereinkkel együtt történő növekedés mellett. Három telephelyen vannak magas rendelkezésre állással bíró szervereink, és nálunk egy enterprise rendszer, egy virtuális cluster dolgozik, ami az erőforrásokat ideálisan osztja meg, és ha valaki szeretne, „szinte a végtelenségig” nőhet.