Mi okozhat szerverleállást?

Amikor az ember arról dönt, hogy profi hoszting céget bíz meg, esetleg maga végzi a szerverei üzemeltetését és karbantartását, valójában nagyon sok feladat kapcsán kell döntést hoznia. Váratlan körülmények, meghibásodások mind rémként tornyosulnak fölé, így a megfontolt döntéshez látni kell ezeket az összetevőket.

A szerverleállás az az időszak, amikor a szerver nem működik. Ezt a helyzetet különböző tényezők okozhatják.

A problémák egy része elhárítható elővigyázatossággal, másokat úgy védhetjük ki, ha redundáns módon tervezzük a rendszereinket. Vannak olyan meghibásodások is, amik még így is előfordulnak, itt a gyors reakcióidő és a több telephelyen történő terheléseloszlás segíthet abban, hogy semmit ne érezzenek meg az ügyfelek.

Lássuk a szerverleállások leggyakoribb okait:

Szerver túlterhelés

Egy hirtelen forgalomnövekedés meghaladhatja a szerver kapacitását, ami annak összeomlásához vezethet. Például jegyértékesítő oldalak gyakran összeomlanak, amikor nagy keresletű események jegyei kerülnek eladásra, illetve egy fekete pénteken végrehajtott árcsökkentés is okozhat olyan terhelést egy webshopban, ami miatt elérhetetlenné válik az adott szolgáltatás.

Kibertámadások

A Cybercrime Magazine jelentése szerint a globális kiberbűnözés költségei várhatóan évi 10,5 billió dollárt érnek el 2025-re, szemben a 2015-ös 3 billió dollárral. A DDoS támadások, rosszindulatú programok és zsarolóprogramok mind jelentős leállásokat okozhatnak. A támadások megnövekedtek a mesterséges intelligencia szélesebb körű elérésével, valamint az orosz-ukrán háború is megnövelte a hasonló események számát.

Hardver meghibásodások

A technológia fejlődése ellenére a hardverkomponensek még mindig meghibásodhatnak. A Biz Journals tanulmánya szerint a hardver meghibásodások – különösen azok, amelyek a hardver cseréjét vagy javítását igénylik – az előre nem tervezett leállások három fő okai közé tartoznak.

Meghibásodhat a hűtés is, ami ugyan nem direkt módon állítja le a szervert, de először megbízhatatlan működést, majd leállást is okozhat. Ha úgy döntünk, magunk üzemeltetjük a szervereket, akkor amit nem redundánsan építünk be, azok esetében rendszeres tesztelést és élettartam-ellenőrzést végezzünk. Mi így teszünk a Zero Time-nál...

Szoftver hibák

Elégtelenül tesztelt szoftverfrissítések vagy különböző szoftverek közötti konfliktusok váratlan leállásokhoz vezethetnek. A szoftver jelenthet operációs rendszert – amit egy hoszting szolgáltatás részeként a szolgáltató állít helyre –, de beszélhetünk olyan alkalmazások összeomlásáról is, amiket a saját fejlesztőknek kell kezelni.

Emberi hiba

A CompTIA, az IT iparági szövetség tanulmánya szerint az „emberi hiba az adatvédelmi incidensek legfőbb okainak 52 százalékát teszi ki”, amelyek közül sok webhelyleállást okozhat. A történelem egyik legdrágább szerverleállását is emberi hiba okozta: az Amazon Web Services 2017 márciusában 4 órára veszítette el egy rakás ügyfél oldalát, ami legalább 150 millió dollár veszteséget jelentett.

Áramszünet

Lehet tervezett vagy váratlan, de egy egyszerű áramszünet is okozhat bajt olyan cégeknél, ahol nem profi hosztingszolgátlató viszi ezt a tevékenységet. Az UPS-eket úgy méretezik, hogy csak rövid ideig szolgálják ki a szerverek energiaigényét, ezután dízelaggregátorok kellenek, hogy a fennmaradó időben, vagy akár hosszú időn keresztül biztosítsák a zavartalan működést. Sokat segít a dupla betáplálás is, amikor két külön irányból is kap áramot a szerverterem, és az egyik kiiktatásával automatikusan a másik forrás látja el a szervereket.

Természeti katasztrófák

Az olyan események, mint a földrengések, árvizek vagy tüzek, megzavarhatják a fizikai infrastruktúrát, leállást eredményezve. Ha ilyen helyzetre is fel akarunk készülni, a megelőzés érdekében érdemes a szervereinket földrajzilag elkülönítve tárolni úgy, hogy egy telephely kiesése esetén a több át tudja venni a terhelést.

Sérült biztonsági mentések

A váratlan adatvesztés és adatkárosodás nem ritka, ezért érdemes védekezni ellene. Sérült biztonsági mentésből nem szabad visszaállítani rendszert, ellenkező esetben a helyreállítás lehetetlen lehet. Az okozott kár és az erre fordított idő hosszú leállást eredményezhet.

2024.09.28.

Kérdése van? Hivjon minket bizalommal!

A nap 24 órájában elérhetőek vagyunk, hogy válaszoljunk kérdéseire és tanácsot adjunk szolgáltatásainkhoz.

+36 20 340 3333

Elérhetőségeink

ZeroTime Services
2013 Pomáz, Mikszáth Kálmán utca 36/4
[email protected]
Adószám: 23386031-2-13
B.sz.: 11600006-00000000-48694782
EU Adószám: HU23386031
Cégjegyzék szám: 13-09-147733

Hibabejelentés

E-mail: [email protected]
Web: Hibajegy nyitása
Telefon: +36 20 340 3333

Adatközpont

Szervereink a Drávanet adatközpontjaiban kerültek elhelyezésre.
Adatkezelés adatvédelmi nyilvántartásba vételhez használható címek:
Budapest 1132, Victor Hugo utca 18-22.
Budapest 1138, Váci út 188.