A sikeresség egyik mérőszáma lehet az internetes kereskedőknél vagy szolgáltatóknál, hogy óránként mekkora költséggel kell számolniuk az online tevékenység megszűnése esetén. Persze senki nem kívánja magának a rosszat, mégis jó felkészülni előre a bajra: neked mennyibe kerül egy órányi kiesés?
A szerverleállás költségei két fő csoportra bonthatóak: direkt és indirekt költségekre.
DIREKT
Ez is állhat több dologból. Egyrészt a hibát, ami a leálláshoz vezetett, ki kell javítani. Másrészt a leállás okozta esetleges jogi költségeket, büntetéseket vagy kötbéreket is állni kell, ha voltak ilyenek.
És persze ott van a kieső bevétel kiszámítása. Ehhez ki kell számolni, az éves bevételünk egy órára lebontva mennyi, majd ezt kell megszorozni a leállt órák számával.
(átlagos óránkénti bevétel / 60) x leállás ideje (percben)
Lehet árnyalni a képet azzal, ha tudjuk, mikor volt a leállás, és milyen aktivitás járul az adott időszakhoz (egy lokális kereskedő nem éjjel kettőkor szokta az eladásai nagy részét nyélbe ütni).
INDIREKT
Ezek a költségek nehezebben mérhetők, de jelentősek lehetnek a végső költség kalkulálásában.
Munkavállalói termelékenység csökkenése
Egy leállás nem csak az ügyfeleidnek, hanem a munkavállalók számára is bosszúságot okozhat. Ha a leállás hat a belső termelékenységre, a munkavállalók inaktívak lehetnek, ami elvesztegetett munkaórákhoz vezet. Ezt az érintett munkavállalók együttes órabérének kiszámításával lehet mérni.
Megnövekedett ügyfélszolgálati költségek
Az ügyfélpanaszok vagy megkeresések növekedése túlórakifizetésekhez és további erőforrásokhoz vezethet az ügyfélkapcsolatok kezelése érdekében. Lehet, hogy be kell hívni plusz embert is, hogy minden megkeresést kezelni tudjon a vállalkozás, az ő bérület is hozzá kell adni a teljes költséghez.
Ügyfélbizalmi kár
Bár nehéz pénzben kifejezni, a sérült hírnév az ügyfélbizalom csökkenéséhez és az üzlet csökkenéséhez vezethet idővel. Néhány vállalat ezt lemondott előfizetések vagy az esetleges elveszett üzletek elemzésével számolja ki.
Az Oracle felmérése alapján az ügyfelek 89%-a egy rossz felhasználói élmény után örömmel fizet a konkurenciának, ha ott jobbat remél. Ez egy elég ijesztő, mégis fontos szám: az ügyfeleid 89 százaléka egyetlen rossz élmény után azt fontolja, hogy máshová megy, és nem valószínű, hogy valaha visszatér hozzád.
Nem is kell ehhez leállás: az Aberdeen Group felmérése szerint 1 másodperc oldalbetöltési késlekedés 11%-os leforgácsolódást jelent a forgalomban. Így az is fontos, hogy a szerverek és a kapcsolat gyors legyen.
Negatív megítélés
Az online platformokon a rossz hír gyorsan terjed. A Google, a Facebook és más értékelésre alkalmas platformokon a leállást követően megjelenhetnek a negatív hangok, amiket a jövőbeli ügyfelek látnak – örökre.
És ez tovább gyűrűzhet. 2015-ben a United Airlines két masszív leállást tapasztalt, ami miatt órákra a földön tartotta a gépeit. Nemsokára a céget a legmegbízhatatlanabb légitársaságnak nyilvánították az internetes kommentekben, majd a Reader’s Digest is megválasztotta a céget az USA legkevésbé kedvelt légitársaságává.
Bírságok vagy visszatérítések
Azoknál a vállalkozásoknál, amelyeket SLA-k kötnek, vagy amelyek üzemidő garanciákat ígérnek, a leállás büntetések fizetését vagy visszatérítések biztosítását jelentheti.
Elveszett lehetőségek
A leállás időszaka alatt esetleg fizetős hirdetések is tereltek látogatókat hozzád. Így most ezt az összeget is megtérülés nélkül kell kifizetned.
SEO
A leállás a SEO értékelésünket is rontja, a Google kevésbé szívesen terel forgalmat megbízhatatlan oldalaknak. Ezt az organikus kiesést csak megnövekedett hirdetési költéssel hozhatjuk helyre. A második találati oldalon csak a felhasználók 0.63%-a kattint. Vagyis: soha ne tegyél olyat, hogy a második oldalra kerülj
Szeretnél te is magas rendelkezésre állást és megbízható üzemeltetés? Gyere a Zero Time-hoz, nálunk több telephelyen kérhetsz sokszorosan redundáns hosztingot, szervereket, és az adataid mindig biztonságban lesznek nálunk.