Egy korábbi posztban volt már szó arról, hogy eleve ott érdemes – de nem kötelező – tárhelyszolgáltatást kérni, ahol a domaint foglaljuk. Most azonban arra próbálunk választ találni, hogy miként válasszuk ki azt az egyetlen céget, aki a legjobb lesz – nekünk?
A hosztingpiac vertikálisan rendkívül széles. Ez azt jelenti, hogy hoszting szolgáltatónak nevezheti magát egyetlen ember akkor is, ha vesz egy akciós számítógépet, amit otthon beüzemel, és elkezdi tárhelyként eladni az erőforrásait. Szolgáltatónak számít viszont akkor is, ha több telephelyen üzemeltet szervertermeket, sci-fi megoldásokkal eléri, hogy a semmiből spontán tudjon áramot és internet-csatlakozást indukálni, a rendszerein pedig óránként akkora a forgalom, amivel könnyen péntek esti Netflix-partikat csaphatna egy nagyobb város.
Mindkét esetben ez látható a weboldalukon feltüntetve: „tárhely, ennyi gigabájt, annyi forint”.
Nehéz úgy dönteni, hogy nem látjuk, a háttérben egy profi csapat, vagy egy egészen ijesztő folyamatokkal dolgozó cég működik-e. És persze mindenkit óva intünk attól, hogy az „ennyi gigabájt, annyi forint” információ alapján döntsön. A tárhely-szolgáltatásokra ugyanis fokozottan igaz, hogy az ár növelésével egy ideig extrém módon nő a hozzáadott érték. A görbe azonban egy idő után lelapul, így sokak számára nem érdemes a prémium díj kifizetése akkor sem, ha egyébként a nagyobb ár többet kínál. Mint egy logaritmikus görbe:
Egy bizonyos ár alatt akkora a kockázat, hogy inkább hátrány egy ilyen szolgáltatóhoz kerülni. Adatvesztés, alacsony rendelkezésre állás, gyenge szerverek, a karbantartás és ügyfélszolgálat hiánya olyan nagy terhet ró az ilyen cégekre, amivel biztosan ráfizetés lesz ott maradni. Ahogy azonban elhagyjuk az alaptengelyt, és egyre magasabb árat is hajlandóak vagyunk kifizetni (azért, ami papíron „ugyanaz”), klasszisokkal jobb háttérrel rendelkező cégeket találunk. Van egy pont, ahol nekünk érdemes megállnunk: ez az a pont, ahol már éppen megkapjuk azt a gondosságot, rendelkezésre állást, amit mi igénylünk.
Ahogy egyre drágább szolgáltatásokat, szolgáltatókat keresünk, úgy az ár továbbra is határozottan emelkedik, de a nyújtott szolgáltatásban már egyre kevesebb változás van. Vajon mennyit ér nekünk, hogy ne csak egy, de két dízel generátor működjön, vagy hogy kettő helyett három független betáplálása legyen a teremnek? Mennyit számít, hogy a szerverbe a világ leggyorsabb SSD-jét kötötték be, és nem csak egyszerűen egy kellően gyorsat…?
Ne értsük félre, van olyan cég, akinek ez is számít.
A betöltés milliszekundumai nagyon sok pénzt érnek mondjuk egy Amazonnak, hiszen a felhasználói élmény vásárlásokat generál, és minden fejlesztés dollármilliókat hoz a konyhára. De a legtöbbünknek nem éri meg havonta másfélszeres árat fizetni olyasmikért, amiket ritkán vagy soha nem fogunk visszahozni.
A mi tanácsunk ez: olvassunk utána a szolgáltatónak. Hol találhatóak a szerverei? Optika köti-e össze őket a BIX-szel, vagy egy lassabb gerinccsatlakozás hátrányai jutnak majd nekünk? Milyen ügyfelei vannak, voltak? Ha valakinek magas színvonalon kell szolgáltatni egy helyre, az valószínű, hogy ugyanilyen magas színvonalon szolgáltat máshová is, hiszen a vállalati, karbantartási, ügyfélszolgálati folyamatokat már optimalizálni kellett. És vajon komolyan vehető-e a kommunikációja alapján?
Mi a ZeroTime Servicesnél elkötelezettek vagyunk a magas minőség iránt. Korábbi munkáink, ügyfeleink mutatják, hogy egészen nagy és komplex rendszerekben is tudunk gondolkozni, de ugyanilyen fontos a sok kisebb ügyfél, akiknek szeretnénk a nagyokat megillető kiváltságokat adni úgy, hogy a hasonló szolgáltatók alatt tudjuk tartani az árainkat. Ezt hívják úgy: best buy.