Az Öt Miért módszer nem mai, először Sakichi Toyoda alkalmazta a Toyota gyárában az 1930-as években. A módszer lényege, hogy egy probléma felmerülésekor annyiszor ismételgetjük a „miért?” kérdést, amíg eljutunk egy olyan forrásproblémáig, aminek a kezelése után az eredeti probléma nem áll újra elő.
Amikor egy váratlan problémába futunk bele, hajlamosak vagyunk azt mondani: ilyen az élet. Néha dob váratlant, de szerencsére gyorsan megoldottuk… És számtalan szakmában ez rendben is van. De ha mondjuk rendszergazda vagy egy 99,999%-os rendelkezésre állást biztosító hosting szolgáltatónál, és évente 6 percnél is kevesebb leállás megengedett, ez a hozzáállás egy elég nagy luxusnak tűnik.
Lássuk egy példán keresztül, hogy a probléma okának magától értetődő meghatározásán túl hová lehet eljutni az ötszörös ismétléssel.
Ha ugyanis egy szervertermen belül a problémát megpróbáljuk orvosolni, gyakran csak az első vagy a második „miért?” kérdésre adott válaszra koncentrálunk. Ez látszólag megoldja a problémát, de valójában csak a tüneteket kezeljük. Mivel az alapvető, gyökérok továbbra is fennáll, a probléma valószínűleg vissza fog térni. A valódi megoldáshoz szükséges, hogy feltárjuk és kezeljük a kiváltó okot. Az 5 miért módszer éppen ezt a célt szolgálja, mivel segít az alapvető problémák feltárásában és tartós megoldások kialakításában.
Az Öt Miért módszer alkalmazásával a fenti példákban feltártuk a problémák valódi okait, lehetővé téve a megfelelő és tartós megoldások kidolgozását. A módszer segít elkerülni a tüneti kezelést és biztosítja, hogy a problémák gyökérokai is kezelve legyenek.