Hogyan használható az az Öt Miért módszer a szerverüzemeltetésben?

Az Öt Miért módszer nem mai, először Sakichi Toyoda alkalmazta a Toyota gyárában az 1930-as években. A módszer lényege, hogy egy probléma felmerülésekor annyiszor ismételgetjük a „miért?” kérdést, amíg eljutunk egy olyan forrásproblémáig, aminek a kezelése után az eredeti probléma nem áll újra elő.

Amikor egy váratlan problémába futunk bele, hajlamosak vagyunk azt mondani: ilyen az élet. Néha dob váratlant, de szerencsére gyorsan megoldottuk… És számtalan szakmában ez rendben is van. De ha mondjuk rendszergazda vagy egy 99,999%-os rendelkezésre állást biztosító hosting szolgáltatónál, és évente 6 percnél is kevesebb leállás megengedett, ez a hozzáállás egy elég nagy luxusnak tűnik.

Lássuk egy példán keresztül, hogy a probléma okának magától értetődő meghatározásán túl hová lehet eljutni az ötszörös ismétléssel.

  • Probléma – A szerver leállt.
  • Miért? – A szerver leállt, mert az áramellátás megszakadt.
  • Miért? – Az áramellátás megszakadt, mert az UPS (szünetmentes tápegység) nem működött.
  • Miért? – Az UPS nem működött, mert az akkumulátorok lemerültek.
  • Miért? – Az akkumulátorokat nem ellenőrizték és nem cserélték időben.
  • Miért? – Nem volt dokumentált ellenőrzési és karbantartási terv az UPS számára.
  • Gyökérok: A valódi probléma az, hogy hiányzik egy rendszeres karbantartási terv az UPS akkumulátorok ellenőrzésére és cseréjére.

Ha ugyanis egy szervertermen belül a problémát megpróbáljuk orvosolni, gyakran csak az első vagy a második „miért?” kérdésre adott válaszra koncentrálunk. Ez látszólag megoldja a problémát, de valójában csak a tüneteket kezeljük. Mivel az alapvető, gyökérok továbbra is fennáll, a probléma valószínűleg vissza fog térni. A valódi megoldáshoz szükséges, hogy feltárjuk és kezeljük a kiváltó okot. Az 5 miért módszer éppen ezt a célt szolgálja, mivel segít az alapvető problémák feltárásában és tartós megoldások kialakításában.

  • Probléma: Magas késleltetést észlelnek a hálózaton.
  • Miért? – A csomagok lassan érkeznek, mert a hálózati eszközök túlterheltek.
  • Miért? – A hálózati eszközök túlterheltek, mert a hálózati forgalom nagyobb volt a szokásosnál.
  • Miért? – Az egyik ügyfelünk elindított egy olyan kampányt, ami túlterhelte a szervereit. Mire észrevettük, a probléma már fennállt.
  • Miért? – Nincs rendszeres teljesítmény- és kapacitás-ellenőrzés, illetve nem gyűjtünk információkat az ügyfeleink szokásairól.
  • Gyökérok: A problémát a hálózati kapacitás előrejelzésének és tervezésének hiánya okozza.

Az Öt Miért módszer alkalmazásával a fenti példákban feltártuk a problémák valódi okait, lehetővé téve a megfelelő és tartós megoldások kidolgozását. A módszer segít elkerülni a tüneti kezelést és biztosítja, hogy a problémák gyökérokai is kezelve legyenek.

2024.10.19.

Kérdése van? Hivjon minket bizalommal!

A nap 24 órájában elérhetőek vagyunk, hogy válaszoljunk kérdéseire és tanácsot adjunk szolgáltatásainkhoz.

+36 20 340 3333

Elérhetőségeink

ZeroTime Services
2013 Pomáz, Mikszáth Kálmán utca 36/4
[email protected]
Adószám: 23386031-2-13
B.sz.: 11600006-00000000-48694782
EU Adószám: HU23386031
Cégjegyzék szám: 13-09-147733

Hibabejelentés

E-mail: [email protected]
Web: Hibajegy nyitása
Telefon: +36 20 340 3333

Adatközpont

Szervereink a Drávanet adatközpontjaiban kerültek elhelyezésre.
Adatkezelés adatvédelmi nyilvántartásba vételhez használható címek:
Budapest 1132, Victor Hugo utca 18-22.
Budapest 1138, Váci út 188.