Egy weboldal minősége sokféle tényezőből áll össze. Akadnak műszaki szempontok, például hogy milyen gyors az adott oldal. Másrészt fontos, hogy az oldal megjelenése modern és tetszetős legyen. És nem utolsó sorban az oldal szövegét és tartalmi elemeit úgy kell felépíteni, hogy vevőket szerezzen. Mindenki külön beszél ezekről a szempontrendszerekről, mi most összehozzuk egy listába az összeset.
SEBESSÉG
Sokszor írtuk már, mennyire fontos, hogy egy oldal gyors legyen. Amelyik oldal akár csak egy-két másodperccel lassabban tölt be a konkurensekhez képest, jelentős, mérhető hátrányba kerül.
Ennek legelterjedtebb mérőszáma az Oldal Betöltési Idő (Page Load Time). A cél az, hogy ez az idő minél rövidebb legyen, ideális esetben 3 másodperc alatt betöltsön az oldal. Fontos még az Első Tartalom Megjelenési Idő (First Contentful Paint). Ez megmutatja, mikor bukkan fel az első tartalom. Minél korábban, annál gyorsabbnak tűnik az oldal a felhasználó számára.
A sebesség sok mindentől függ. Egyrészt a hoszting cégtől és az előfizetéstől (milyen szávészességünk van, SSD-ről vagy HDD-ről szolgálják-e ki a látogatókat, stb.) másrészt az oldal kódja is sokat nyom a latban. Ha az oldalunkat a fejlesztő telerakta felesleges pluginekkel, javascript kódokkal vagy egyedi CSS kódok is lassíthatják az oldalunkat. Esetleg az oldalra kitett képek, videók mérete túl nagy.
BIZTONSÁG
Alig esik róla szó, pedig ma már rendszeres, hogy egy oldal elérhetetlenné válik DDoS vagy más támadás miatt. Ma már az egyszerű WordPress adminos belépéseket is kétfaktoros hitelesítéssel védik, de mindez semmit sem ér, ha a hoszting szolgáltató nem tesz meg mindent a szervereken tárolt adatok védelméért. Egy jó hoszting szolgáltató sok problémát előz meg, amivel csak azok találkoznak, akik kevésbé szerencsésen választottak partnert.
SEO
Ma már nagyjából átment a köztudatba: ha egy oldal kész, azt megfelelően kell „seózni”. Ez azt jelenti, hogy a kategóriákat, kulcsszavakat, hivatkozásokat, tartalmi elemeket úgy kell elkészíteni, hogy a keresőrobotok elégedetten olvassák végig az oldalunkat, és előre soroljanak minket. A SEO azonban nem csak egy egyszeri mutatvány, érdemes legalább évente egyszer átnézetni az oldalunkat egy szakemberrel, hiszen a cégvezetők sokszor még azzal sincsenek tisztában, hogy az oldaluk egyes – fontos – részeit nem is indexálja a Google például. Nincs, aki szóljon nekik emiatt.
Egy jó oldalt a keresők az első helyek valamelyikén jelenítenek meg.
DIZÁJN
Egy jó weboldal szép, de folyton meg is újul, hogy az aktuális trendeknek megfelelően a legfrissebb arcát mutassa. Egy jó tartalom, egy gyors oldal is kisebb hatást ér el a látogatóknál, ha a dizájn elavult. És nem kell dizájnernek lenni ahhoz, hogy a látogatónak feltűnjön ez: ha járt a konkurencia oldalán és a miénken, érezni fogja, melyik cég tartja rajta a kezét a piac ütőerén, és melyik kénytelen spórolni a legelemibb költségeken.
KONVERZIÓ
Ha a fentiek stimmelnek, és a weboldalunk minden szempontból jó benyomást kelt, még mindig előfordulhat, hogy nem hozza az ügyfeleket. Egy weboldalnak a megrendelés felé kell terelnie az érdeklődőket, fogni a kezüket, és rávenni őket, hogy valamilyen interakcióba lépjenek velünk. A látogató, aki jó benyomással elveszik az oldalunkon, és nem tudja, mit tegyen, ugyanolyan rossz, mint egy látogató, aki soha nem is venné fel velünk a kapcsolatot.
Ez jó esetben sok-sok "Megrendelem" vagy "Felveszem a kapcsolatot" gombot jelent, de az sem mindegy, egyek hol és milyen környezetben jelennek meg. Egy jó oldalt jó UX/UI tervező is látott.