A DOS csapdája

A technológia fejlődése során számos átmeneti jelenség adódik, amik iparágakban néha hosszabb ideig is megmaradnak. Az egyik ilyen jelenség a DOS (Disk Operating System) programok használata, például a könyvelői szektorban. Míg a modern számítógépes rendszerek és szoftverek egyre elterjedtebbek és fejlettebbek, addig sok könyvelőiroda a mai napig ragaszkodik az idősebb, esetleg akár DOS alapú programokhoz. Mit kockáztatnak ők valójában?

Bár a DOS rendszerek már évtizedekkel ezelőtt elavultnak számítottak, sok helyen még mindig használják. Különösen a könyvelőirodáknál megfigyelhető, hogy egyes vállalkozók a legújabb, legmodernebb felhő megoldásokkal valósítják meg a cégeknek nyújtott szolgáltatásukat, miközben mások még mindig azzal a DOS programmal szenvednek, amivel 30 éve nekivágtak a szakmának. 

Mi lehet ennek az oka?

A hosszú ideje bevált működés, a megszokás, vagy akár az átállás költségeinek megspórolása? Mindez persze csak látszólagos: ahhoz, hogy ilyen elavult rendszereket üzemeltessünk, egyre többet kell fizetnünk a karbantartásért vagy javításért. Azért a speciális tudásért, ami egyre kevesebb IT szakembernek van meg – mert egyre kevésbé eladható ez a tudás.

A DOS alapú könyvelői programok használata több problémát vet fel:

  • Korlátozott Funkcionalitás: korlátozottabbak a modern könyvelői szoftverekhez képest, hiányozhatnak belőlük a automatizált funkciók, a jelentések testreszabhatósága vagy az online integráció lehetőségei.
  • Kompatibilitás: nem kompatibilisek a legújabb operációs rendszerekkel és számítógépes hardverekkel, ami problémákat okozhat az újabb eszközökön való futtatásuknál.
  • Biztonsági Kockázatok: Az elavult operációs rendszerek és szoftverek használata sérülékeny lehet a biztonsági fenyegetésekkel szemben, mivel nem kapnak frissítéseket és nem támogatják a legújabb biztonsági protokollokat. Bár nehéz elképzelni, hogy valaki DOS-ra kihegyezett támadást indítson…

Mit lehet tenni?

Az biztos, hogy tovább várni nem érdemes. Amikor a világ IT technológiai fejlődése rátalált az ún. grafikus felhasználói felülettel rendelkező operációs rendszerekre (pl. Windows), a DOS-t használó cégek csónakja és az új fejlesztések egyre nagyobb óceánjáró hajója egyre távolodni kezdett egymástól. 

Egy olyan könyvelőirodát, ami ennyire lemaradt, már csak külön, személyre szabott „mentőhajóval” lehet újra a fedélzetre juttatni. Ebbe beletartozik a:

  • Virtualizáció, ami lehetővé teszi az elavult operációs rendszerek és szoftverek futtatását modern hardvereken egy virtuális környezetben. Ez azonban átmeneti megoldás: előbb vagy utóbb váltani kell, alapjaiban kell újraírnunk a folyamatainkat.
  • Adatkonverzió, az adatok konvertálása az elavult formátumokból a modern könyvelői szoftverek kompatibilis formátumába. Ez lehetővé teszi az adatok további felhasználását és elemzését a modern környezetben.
  • A végső megoldás kiválasztása, vagyis el kell döntenünk, hogy továbbra is egy adott irodában működő szervert üzemeltetünk, hogy a munkatársak ezt elérve dolgozzanak, vagy hosztolunk egy távoli szervert (egy virtuális szerver éppen elég lehet erre), esetleg felhő alapú megoldás mellett döntünk.

Az iparág gyors fejlődése mellett a könyvelőknek is folyamatosan nyitottnak kell lenniük az új technológiákra és megoldásokra. Ha 30 évet késünk, hogy azt gondoljuk, költséget csökkentünk, valójában irtózatos költségeket és kockázatot cipelünk magunkkal. Ezt a költséget és kockázatot végül a jövő egy pontján realizálni kell, és ez vagy a cég megszűnéséhez, vagy egy drasztikus váltáshoz vezet, amit nem lehet elkerülni.

Nem tudja, mit tegyen, és hogyan váltsa ki a meglévő hardveres rendszerét egy újra? Keressen minket, segítünk.

2024.09.11.

Kérdése van? Hivjon minket bizalommal!

A nap 24 órájában elérhetőek vagyunk, hogy válaszoljunk kérdéseire és tanácsot adjunk szolgáltatásainkhoz.

+36 20 340 3333

Elérhetőségeink

ZeroTime Services
2013 Pomáz, Mikszáth Kálmán utca 36/4
[email protected]
Adószám: 23386031-2-13
B.sz.: 11600006-00000000-48694782
EU Adószám: HU23386031
Cégjegyzék szám: 13-09-147733

Hibabejelentés

E-mail: [email protected]
Web: Hibajegy nyitása
Telefon: +36 20 340 3333

Adatközpont

Szervereink a Drávanet adatközpontjaiban kerültek elhelyezésre.
Adatkezelés adatvédelmi nyilvántartásba vételhez használható címek:
Budapest 1132, Victor Hugo utca 18-22.
Budapest 1138, Váci út 188.