A szoftverekkel kapcsolatos legelterjedtebb tévhitek

Legutóbb arról írtunk, milyen sok pénzt égethetnek el egy cég bevételeiből az olyan szoftverek, amikre feleslegesen fizettek elő, és elfelejtették azokat lemondani. Most az ellenkezőjéről is beszéljünk: milyen sok bosszúságot okozhat, ha az olyan licenceket, amikre elő kellett volna fizetnünk, nem tettük meg.

A szoftveraudit ténye általában váratlanul éri a cégeket, és nem is igazán gondolják, hogy ez egy komoly esemény a vállalat életében. Annál jobban izgulnának, ha utánanéznének, a szoftvercégek milyen nagy bevételekre tesznek szert a jogosulatlan használat következtében kirótt büntetések következtében. 

És a büntetés jóhiszeműség mellett is jöhet. Nem kell, hogy szándékosság vezessen a bírsághoz, elég néhány jóhiszemű tévedés. Lássuk, milyen hibákat vétenek a cégvezetők ezen a téren.

„Az informatikusok pontosan tudják, hogy milyen szoftvereik vannak.”

Az átlagos informatikusnak nehéz lehet átlátni egy szoftverfelhasználási szerződést, különösen ha nincs tapasztalata a szoftvergazdálkodás terén. Az informatikusoknak nem várható el, hogy figyelemmel kísérjék a cég licencállapotát és szankcióit.

„Elég sok pénzt költünk szoftverekre, így biztosan rendben van minden.”

Sok vezető úgy gondolja, hogy a nagy összegű költés biztosíték arra, hogy a szoftverekkel kapcsolatosak minden rendben van. Ez azonban nem feltétlenül így van. Sok esetben a magas költés jó tárgyalási pozíciót biztosít nekünk, de amikor elmaradt licencek után jogosult kiszámlázni pénzt egy másik cég, meg fogja tenni.

„Csak akkor kell foglalkozni a problémával, amikor az auditálás történik.”

Az auditra való értesítés és az auditor érkezése között eltelik egy kis idő. De ha a cég nem foglalkozik a szoftvergazdálkodással, akkor az auditra való felkészülés felületes és kapkodó lehet, és maradhatnak hibák vagy elkerülhetetlen büntetéshez vezető megoldások.

„Egy kimutatás lekérése a könyvelésből elegendő.”

A könyvelők sem mindig rendelkeznek elegendő ismerettel a licenckezeléshez. „Egy darab szoftver” - sok esetben ennyit látnak ők a rendelkezésre álló eszközből, ebből pedig nehéz következtetéseket levonni.

„Nem használjuk aktívan azt a szoftvert, úgyhogy nincs is rá szükségünk.”

Azt gondolhatjuk, hogy azon szoftverek telepítése, amiket nem is használunk, nem lényegesek. Valamikor valaki feltelepítette, de nem állítottuk a cég szolgálatába, vagyis nem is lényeges, hogy milyen mögötte a licenc… Az auditor máshogy gondolkozik sajnos.

Ha bármelyik fenti állításban magunkra ismerünk, érdemes átgondolni a cégünk szoftverhasználati módszereit. Sokkal jobb egy nyugiban lefolytatott belső vizsgálat, ami után esetleg kiderül az is, hogy milyen sok feleslegesen fizetett licenc zabálja a bevételünket, mint egy kapkodós, ősz hajszálakat okozó egy hónapos rémálom, amikor mindent megpróbálunk eltüntetni az audit előtt.

2024.03.28.

Kérdése van? Hivjon minket bizalommal!

A nap 24 órájában elérhetőek vagyunk, hogy válaszoljunk kérdéseire és tanácsot adjunk szolgáltatásainkhoz.

+36 20 340 3333

Elérhetőségeink

ZeroTime Services
2013 Pomáz, Mikszáth Kálmán utca 36/4
[email protected]
Adószám: 23386031-2-13
B.sz.: 11600006-00000000-48694782
EU Adószám: HU23386031
Cégjegyzék szám: 13-09-147733

Hibabejelentés

E-mail: [email protected]
Web: Hibajegy nyitása
Telefon: +36 20 340 3333

Adatközpont

Szervereink a Drávanet adatközpontjaiban kerültek elhelyezésre.
Adatkezelés adatvédelmi nyilvántartásba vételhez használható címek:
Budapest 1132, Victor Hugo utca 18-22.
Budapest 1138, Váci út 188.