Az IaaS piac növekedése már évek óta az elvárt felett teljesít, mára egy 100 milliárd dolláros területről beszélünk. És a fejlődés még nem ért véget. De vajon mi mozgatja ezt a piacot?
Az IaaS egy olyan felhőszolgáltatási modell, amely lehetővé teszi szervezetek vagy felhasználók számára, hogy virtuális infrastruktúrát használjanak. Az IaaS lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy rugalmasan skálázzák ezeket az erőforrásokat az igényeiknek megfelelően, így nem kell saját hardvereket vásárolni, üzemeltetni vagy karbantartani. Fizetni pedig csak azért kell, amit használtunk: míg egy VPS esetében meg kell határozni, mekkora virtuális szervert használunk folyamatosan, itt maga a feladat elvégzése jelenti a számlázás alapját, és amint végeztünk, az erőforrások már nem állnak a rendelkezésünkre.
A média- és szórakoztatóipar feltétlenül jó hasznát veszi ennek a szolgáltatásnak. Az utómunkával, VFX-szel és egyéb audiovizuális tartalmak, videók vagy zenei anyagok készítésével foglalkozó cégek számára ez a legflexibilisebb megoldás. Ők ugyanis egy-egy projekt kapcsán sokszor több száz gigabájt, vagy akár terabájt adattal dolgoznak. Egyáltalán nem mindegy, hogy a feltöltés és letöltés mennyi idő alatt megy végbe, mint ahogy az sem, hogy az adott CPU vagy GPU igényes műveletek milyen gyorsan valósulnak meg.
Ráadásul sokszor a világ minden pontján dolgoznak emberek ugyanazon a projekten. Ehhez tehát az szükséges, hogy olyan szolgáltatót válasszanak, aki mindenhol képes stabil szolgáltatást biztosítani. Nem csoda hát, hogy az IaaS legnagyobb 5 szereplőjének a kezében van a piac 80%-a. Ők az Amazon, a Microsoft, az Alibaba, a Google és a Huawei.
„A cloud egy technológiai innovációból egy business innovációvá fejlődik” – foglalta össze Sid Nag, a Gartner vezető elemzője. Persze voltaképpen az egész mögött a technológia közel változatlan, csak a felhasználói szcenáriók hoznak létre újabb és újabb termékeket.
Eszünkbe jut Larry Ellison, az Oracle alapítója, amikor 2008-ban a „cloud” elnevezést méltatta. Ő akkor úgy vélekedett, hogy ez csak egyszerűen az eddigi szolgáltatások divatos elnevezése, amelyeket már régóta nyújtottak az ügyfelek számára. Sőt, azt állította, hogy a számítástechnikát jobban befolyásolja a divat, mint a női ruhatervezés.
„Backend” oldalról biztosan. A felhasználók viszont láthatóan örülnek, hogy van az ő igényükre szabott szolgátlatáscsomag.